Autonoma flygplatser – framtidens lösningar finns i Örnsköldsvik

Örnsköldsvik Airport ligger i framkant av den teknologiska utvecklingen inom flygplatsdrift. Genom ett treårigt forskningsprojekt vid Mittuniversitetet har flera betydande framsteg gjorts för att skapa framtidens flygplats, där autonoma och fjärrstyrda system spelar en central roll.

– Vi är långt fram utvecklingsmässigt när det gäller framtida lösningar och utveckling av flygplatser i Sverige, säger Robert Gyllroth, vd för Örnsköldsvik Airport.

Robert Gyllroth,vd Örnsköldsvik Airport.

Framtidens flygplats kommer i stor utsträckning jobba med autonomi och fjärrstyrning, något som är viktigt för att driva regionala flygplatser. För tre år sedan inleddes ett forskningsprojekt med olika partners för att jobba vidare med dessa frågor, bland annat Mittuniversitet, Luftfartsverket och Örnsköldsvik Airport. Projektets övergripande mål var en autonom, säker och kostnadseffektiv regional flygplats som kan stå som modell för andra flygplatser i Sverige och omvärlden.

– Det är bra att vi som organisation är med i denna typ av projekt. Det genererar nya idéer och utvecklingsmöjligheter, vilket gör oss mer attraktiva, säger Robert.

Anna-Maria Selvehed, projektledare vid Mittuniversitetet, betonar vikten av samarbetet.

– Vi har samarbetat med hela värdekedjan, från teknikföretag till Luftfartsverket och universitetet. Historiskt har vi haft många framgångsrika samarbeten med flygplatsen i Örnsköldsvik.

Vårt arbete inom autonomi och fjärrstyrning uppmärksammas internationellt. Det är roligt att vi är i framkant, det vill vi fortsätta med.

Alla de mål som upprättades vid projektstarten har uppnåtts. Det som bland annat gjorts i projektet är att vidareutveckla flygplatsens säkerhetssystem DRIWS så att man även kan se drönare och andra luftburna fordon i det system som i dag har koll på fordon på marken. En vision är att man i framtiden kan använda flygplatsens system för säkra start och landningar av drönare, exempelvis vid olyckor.

– Drönare kan bland annat vara till stor hjälp vid olyckor och bränder. En drönare kan skickas och vara på plats för att ge bildöverföring till räddningspersonal innan de hunnit fram, på så sätt kan de snabbt få en god överblick över platsen, säger Robert.

Ett självkörande fordon har också tagits fram för att med ny kamera- och laserteknik mäta friktion, till exempel halka och is, på landningsbanan.

– Projektet har varit komplext med många sammanhängande delar. Men vi har uppnått våra mål. Nu fortsätter vi med nya projekt som bygger vidare på tidigare framgångar. Ett nytt projekt fokuserar på att mäta kemikaliekoncentrationen på landningsbanan, i samarbete med NTNU i Trondheim, säger Anna-Maria.

Resultatet av projektet innebär att Örnsköldsviks flygplats fortsätter att ligga i framkant av teknikutvecklingen inom flygplatsdrift.

– Vi har lärt oss mycket och är redo att ta nya steg i utvecklingen. Vi var som exempel först ut i världen med fjärrstyrd teknik inom flygtrafiktjänster. Nu finns åtta flygplatser i Sverige med fjärrstyrd trafikledning. Vårt arbete inom autonomi och fjärrstyrning uppmärksammas internationellt. Det är roligt att vi är i framkant, det vill vi fortsätta med, avslutar Robert.

Anna-Maria Selvehed, projektledare Mittuniversitetet

Anna-Maria Selvehed, projektledare Mittuniversitetet

Framtidens flygplats ska vara förberedd för en infrastruktur där drönare och elektrifierad drift är en integrerad del.

Drönare och elektrifierad drift är en integrerad del.

Evolve symbol

Stark tillväxt för cleantech-företag från Örnsköldsvik

Järven Ecotech och Tecomatic Entreprenad har gått samman i ett nytt bolag under namnet Tecomatic. Verksamheten stannar i Örnsköldsvik där företaget har rötter sedan drygt 50 år tillbaka. – Vi har en stark tilltro till regionen och god industrisamverkan i Örnsköldsvik, med mindre tillverkare på orten som sluter upp när vi behöver hjälp, berättar Emil Eriksson, regionchef för vattenrening i region norr.

Starkare arbetsmarknad än någonsin i Örnsköldsvik

Arbetsmarknaden är stark i Västernorrland där Örnsköldsvik och Ånge är platserna där arbetslösheten minskat mest. Sedan maj 2023 ligger även länet under riksgenomsnittet gällande arbetslöshet. – Mycket är naturligtvis kopplat till bristen på kompetens hos företag som söker arbetskraft. Men arbetslösheten har gått ner hos alla våra prioriterade grupper, vilket är glädjande, berättar Erik Borg, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen Västernorrland.

Ny pilothall klar – lockar forskare från hela världen

För fyra år sedan fick det statliga forskningsinstitutet RISE 350 miljoner kronor för att utveckla det centrum för bioekonomi som redan etablerats i Örnsköldsvik. Pengarna har använts till att bygga en ny pilothall på Domsjöområdet, där High Coast Innovation Park samlar företag och forskare som tar fram nya produkter och användningsområden för biomassa från skogsindustrin.

Naturkompaniet dubbla prisvinnare för hållbarhet

Naturkompaniets outlet i Örnsköldsvik har under flera år varit en av de största turistmagneterna för shopping i Höga Kusten. Som koncern fick Naturkompaniet nyligen ta emot priset ”Årets medvetna butik 2023” för sitt hållbarhetsarbete och är även fortsatt i topp i Sustainable Brand Index. – Naturligtvis är det jättekul att vi uppmärksammas, vi sätter stor stolthet i att jobba långsiktigt och hållbart, säger Naturkompaniets vd Henrik Hoffman