Viktig information om coronapandemin

Covid19, coronavirus

I Sverige och runtom i världen
sprids ett virus
som heter corona
och en sjukdom som heter covid-19.

Det är viktigt att du och jag
och alla andra hjälps åt
att bromsa det smittsamma viruset.

Det bästa sättet är att vaccinera sig mot covid-19.

Känner du dig lite sjuk
ska du stanna hemma.
Du ska inte gå till jobb eller skola
om du känner dig sjuk.
Det gäller också om du redan är vaccinerad.
Behöver du vård
ska du kontakta din hälsocentral.

Alla vuxna
och alla barn som har fyllt 12 år
får vaccinera sig mot covid-19.
Vaccinationen är ett skydd mot allvarlig sjukdom.
Vuxna och ungdomar som har fyllt 16 år
måste boka tid själva.
För barn mellan 12 och 16 år
erbjuder regionen vaccinering via skolan

Om du inte redan har vaccinerat dig
är det bra om du bokar tid för vaccination.
Det gör du enklast via vårdguiden 1177 Länk till annan webbplats..
Har du svårt att använda internet
kan du boka tid på telefon.
Numret är 0611 - 804 00.

Du som inte har vaccinerat dig
måste fortsätta hålla avstånd till andra
och vara särskilt försiktig
när du träffar äldre personer
och personer som riskerar att bli allvarligt sjuka.

Läs mer om smittan, sjukdomen och vaccinationer

Det finns bra information på lättläst svenska på
webbplatsen krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats. har information
på lättläst, uppläst och på teckenspråk.

På Vårdguiden 1177 finns lättläst information Länk till annan webbplats.
om vaccinering mot covid-19 Länk till annan webbplats.


Vaccinationsbevis

Från och med 1 december 2021
kan du behöva visa ett vaccinationsbevis
om du ska besöka ett offentligt arrangemang inomhus.
Hockeymatcher, konserter
och teater är exempel på offentliga arrangemang.
Vaccinationsbeviset visar att du är fullt vaccinerad
mot covid-19.
Du kan ladda hem eller beställa ett vaccinationsbevis
från e-hälsomyndigheten.
Den här länken tar dig till webbplatsen för vaccinationsbevis Länk till annan webbplats.

Kravet att visa vaccinationsbevis
gäller bara om arrangemanget
tar emot fler än 100 personer.
Om du är yngre än 18 år
behöver du inte visa vaccinationsbevis.